De voordelen van jobcarving
Minder druk op de werkvloer, lagere personeelskosten en meer gemotiveerde werknemers. Klinkt dat als muziek in de oren? Dan is jobcarving misschien wel iets dat jij in je bedrijf kan toepassen.
Vorige week liet ik je al kennismaken met jobcarving. Denk je nu: oei, wat is dat? Geen probleem, ik leg het je nog heel even kort uit.
Vind je geen personeel voor je opstaande functie? Voel je de druk ook in je eigen bedrijf stijgen? In plaats van nieuwe werknemers te zoeken, ga je via jobcarving binnen je bedrijf aan de slag met je werknemers en functies.
Bij jobcarving knip je een functie op in twee categorieën: gespecialiseerd werk en uitvoerend werk. Op die manier laat je specialisten enkel het gespecialiseerd werk verrichten. Voor het uitvoerend werk, dat doorgaans door een groter aantal mensen verricht kan worden, kun je een vacature uitschrijven of een huidige werknemer opleiden.
Waarom zou jij nu aan jobcarving moeten doen?
- Je creëert meer ruimte voor jouw vakmensen
Een groot voordeel van jobcarving is dat gespecialiseerde werknemers in je bedrijf zich volledig kunnen richten op hun hoofdwerkzaamheden. Dit leidt tot meer efficiëntie, omdat zij niet meer worden afgeleid door bijzaken.
- Je bespaart op personeelskosten
Met jobcarving kun je de personeelskosten binnen je bedrijf drukken. Je hoeft minder snel extra gespecialiseerd personeel aan te nemen, omdat je huidige medewerkers efficiënter werken. Daarnaast leveren subsidies financiële voordelen op bij het aannemen van personen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
- Je hebt gemotiveerde medewerkers
De specialisten in het team blijven tevreden, omdat ze hun kennis en competenties kunnen inzetten. Ze kunnen zich volledig focussen op wat ze graag en goed doen. Dit geeft hen erkenning, energie en motivatie. Door de basistaken te laten uitvoeren door mensen met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt, creëer je ruimte voor nieuwe jobopportuniteiten.
- Je gaat maatschappelijk verantwoord ondernemen
Door het aannemen van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt geef je invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Hiermee creëer je niet alleen werkgelegenheid voor een groep die meestal uit de boot valt, maar laat je als ondernemer ook zien dat je betrokken bent bij de samenleving. Dit heeft dan weer een positieve invloed op je employer branding.
Wil je meer weten over jobcarving en hoe je dit in jouw bedrijf kunt toepassen? Stuur me dan een bericht.